Przetaczanie tarcz hamulcowych na samochodzie
Czy warto i po co się to robi
Przetaczanie to metoda, która sprawdza się, jeśli tarcze są zużyte w minimalnym stopniu, np. skorodowane lub zwichrowane.
Warto wiedzieć, że w przypadku większości tarcz hamulcowych maksymalny dopuszczalny ubytek materiału z każdej strony tarczy to zaledwie 1 do 1,5 mm. Toczenie warto rozważyć np. w sytuacji, kiedy mają być zamontowane nowe klocki hamulcowe, a poprzednie zostawiły na tarczy rysy.
Zanim wykonamy taką usługę, sprawdzamy, jaką grubość mają tarcze zamontowane w samochodzie, i porównujemy z parametrami nowych podzespołów.Jeśli nowa tarcza ma np. 20 mm grubości, a grubość tarczy zamontowanej w aucie jest zbliżona do 18 mm, to toczenie nie ma sensu, bo odświeżoną część i tak trzeba będzie wkrótce wymienić.
Przetaczanie jest szczególnie polecane w przypadku odczuwalnego bicia tarcz przy hamowaniu po wymianie tarcz na nowe. Jest to spowodowane niefachową wymianą najczęściej z pominięciem pomiarów bicia piast. W takim przypadku jesteśmy w stanie przywrócić skuteczne i komfortowe hamowanie.